Här kommer fortsättningen på intryck från nätkursen som du kunnat läsa om i tidigare inlägg utifrån boken Valp till stjärnas studieplan.

Då var lektion 2 avslutad. Den här lektionen har bestått av mer ”traditionell” träning. Både i form av att boken tagit upp att använda hjälper eller frivilliga beteenden. Vi har tränat in upp till tre nya beteenden och vi har fokuserat på belöningssignaler. Alla i gruppen har haft lite olika inriktning under dessa två veckor. Vissa har fått hålla sig kvar en hel del vid lektion 1, framför allt är det flera av valparna som inte vill komma in med leksak till matte. Det är svårt att kunna komma vidare i träningen ordentligt när inte det från lektion 1, alltså grunden till grunden, sitter på plats. Någon har haft lite bekymmer med att träna genom att låta hunden bjuda på beteenden. Som de flesta vet skapar det ofta en hög aktivitetsnivå och med det kommer gärna vissa problem som ljud och hets. Men den matten är väldigt vaksam på det och jobbar på klokt!

 

Med min Jippie tycker jag att det har skett en totalvänding de här veckorna. Hon har gått från en liten bebis som bara vill komma åt sina grejor till att bli en liten träningsvillig tjej som gärna bjuder beteenden, ser nöje även i görandet och verkligen börjar begripa leken ”göra för att få”. Jag hade ett mindre bakslag i början där hon plötsligt blev fasligt ofokuserad och bara sökte sig utåt – jag insåg att jag alltid annars haft belöningarna i händerna, redo att belöna snabbt. Och nu hade jag plötsligt helt tagit bort dom, det fanns ingen plan bakom till varför men jag fick mig en rejäl väckarklocka och tog tag i problemet! Hon var tvungen att förstå att även om hon inte såg belöningarna så finns alltid en chans att få dom när man är ”med i leken”. Den upptäckten och träningen som följde förde oss framåt flera steg i ett svep, bakläxa till matte att inte fastna i dåliga mönster! Jag har jobbat på belöningssignalen där jag mest i omvänt lockande har sagt nonsensord för att sedan lägga in mitt belöningsord, vi har dock inte kommit till att träna det på leksaker än. Vi har även tränat på sättande enligt lektionen, först frivilliga sättanden, sedan på kommando och idag testade jag till och med att ta in det i fotpositionen och jag blev positivt överraskad när det fungerade!

 

Våra 3 saker vi skulle träna på var tasstarget, nostarget samt runda kon. Targets lärde jag in genom att låta henne bjuda beteenden men konen använde jag hjälp. Fantastiskt nog bestämde jag mig för att börja föra ordentlig träningsdagbok när vi började den här online-satsningen, inget avancerat utan bara kort vad vi tränat på, hur det gick, och vad jag ska tänka på. Och i den här lektionen dök det upp ett stycke som löd ”Dokumentera träningen”, något hade jag alltså gjort rätt på egen hand! Tidigare träningsdagböcker har oftast inte ens fyllts till hälften innan de arkiverats någonstans, men jag ska verkligen försöka hålla liv i denna, so far so good! Nu är jag superspänd på lektion 3 Fokus, kontakt och engagemang, DET ska bli skoj!