Inspirerande intervju!

Vi är förstås jätteintresserade av hur olika instruktörer använder Boken valp till Stjärna i sina kurser. Här kan du läsa en intervju med Jessica Mankovitz om hur hon använder och tänker runt boken.

DSC_0405

Var är du instruktör?

På Tibro brukshundklubb. Men jag håller även kurser i skolan, jag är gymnasielärare på att Naturbruksgymnasiet i Sötåsen i Töreboda, med inriktning hund.

Hur länge har du hållit Från valp till stjärna – kurser?

Sedan den nya boken kom ut för ungefär ett år sedan.

Vilken typ av elever kommer på dina Från valp till stjärna – kurser?

Det har varit väldigt blandat. Jag har haft alltifrån någon som tävlat SM i bruks och nu har en ny valp till någon som har sin allra första hund men varit väldigt träningsintresserad. Vissa har varit intresserad av rallylydnad andra av brukslydnad och lydnad och någon som inte vetat riktigt mer än att de vill träna sin hund.

Vilken blandning!

Det kan man lugnt säga! Men jag kände direkt när jag kollade igenom boken att jag vill ha en tävlingsinriktad kurs. Första gången jag höll kursen så uttryckte jag inte det så tydligt i kursbeskrivningen men sedan skrev jag ”du ska vilja träna och gärna tävla längre fram”. Boken är upplagd så att det passar bäst om eleverna har ett stort träningsintresse – och helst med inriktning på tävling.

Hur har du lagt upp dina kurser?

Jag har delat upp studieplanen som finns i boken så jag kör den som två kurser. Det blir för tight annars. Jag upplever att flera av dem som går kurs inte riktigt kan, och i praktiken förstår, tänket som är i boken. Därför har jag haft en samling innan kursen kör igång, med bara teori. Den har handlat om belöningsträning och vad positiv förstärkning faktiskt innebär, det behövs pratas om ordentligt. Sedan när kursen väl börjat så har de fått testa det i praktiken. Så i början har jag fokuserat på hur inlärning går till och vad belöningsutveckling är. Jag har också jobbat mycket med belöningsintresse och belöningskontroll.

Vid det andra kurstillfället har vi snuddat vid frivilliga beteenden och lektion tre har handlat mycket om följsamhet. Fokus, kontakt och engagemang har varit en stor del då. Sedan har vi gått vidare med koncentrationsövningar och lära in ”runda” och se om de kan få till frivilliga sitt, ligg och stå. Vi har gått in litegrann på ta i- och tempoövningar men det har kommit mer i omgång två. I omgång två har jag kört alla kursdelarna igen fast mer fördjupat och då blandat in lektion sju med ”Apporteringsövningar” också. Då har jag även kört lektion åtta ”Träna för skarpt läge”. I den första delkursen har de bara fått göra några enkla grejer som finns i ”Träna för skarpt läge”, till exempel ingångar på plan.

Använder eleverna checklistorna? Vissa använder dem jättebra. Andra inte alls. De som har använt dem har tyckt det varit jättebra för att det är en lite check på var de faktiskt är i träningen.

Men checklistorna har varit så himla bra för mig som instruktör, särskilt i omgång två. Då kan man pusha folk till nästa grej av det som står på listan.

Vad tycker du fördelarna med boken och studieplanen är?

Hela boken har ju ett jättebra upplägg. Jag utgår från studieplanen och sedan använder jag boken som en uppslagsbok. När jag planerar så slår jag upp sådant som kurstillfället ska innehålla och läser på. Sedan har jag kanske inte alltid följt den föreslagna ”Dagens träning” i studieplanen men jag har kört temana för de olika kurstillfällena så som studieplanen föreslår. Hela boken ger ju en bra helhet, Maria har fått med allt som behövs för att få till bra träning. När du kommit lite längre och har momenten på plats så kan du, om något inte funkar, backa till grundövningarna och hitta i boken vad som kan göras.

Checklistorna har dessutom hjälpt mig som instruktör för att anpassa övningar efter respektive ekipage.

Jag gillar hur kurstillfällena ligger men nu fundera på att göra kursen som en heldag en gång i månaden istället för att verkligen gå in på djupet. Jag kör kanske sex gånger då istället för studieplanens åtta. De måste också få lite tid till individuell hjälp. En kvart till exempel, där de får välja vad de vill ha hjälp med, så de får lite egentid och fullt fokus från mig.

Vad saknar du?

Om man tänker på lektionsupplägget (studieplanen) i boken så hade det behövts en inledning kring inlärning på en basnivå. Jag har ju tränat mycket för Maria och är helt med på belöningstänket så för mig är det inte svårt alls att fatta och jobba med upplägget. Men jag märker att en del personer som inte är riktigt insatta i belöningstänket, har svårare att följa upplägget helt och hållet. De har ett korrigeringstänk i sin träning, även om de belönar också. Så det hade behövts en del sådant som inledning, på en grundnivå. Belöningskontroll, till exempel, är svårt att förstå om man blandar straff och belöningar i sin träning. Det absolut svåraste är att få folk att förstå detta med hur träningen bygger på hundens fria val. Det kan vara svårt både för nybörjare och för de som tränat hund väldigt länge! De som tränat länge kan vara inkörda på sitt sätt att träna och jobbar med att ”belöna när det blir rätt och säg nej när det blir fel ” och har otroligt svårt att ändra det.

En annan sak som jag skulle vilja ha mer av är hur man kan utveckla ett belöningsintresse hos hundar som inte har det av sig själva. Det går mycket snabbare framåt för dem som har hundar som har ett belöningsintresse. Men hur 17 jobbar man upp ett belöningsintresse hos hundar som inte har det? Det kan vara klurigt. Jag skulle också vilja ha ännu mer problemlösningsfokus. Problemlösning med fokus på apporteringsövningar och grundträningen, hur man gör när det hänger upp sig.

Du har ju testat att göra på lite olika sätt under det här året som du har hållit Från valp till stjärna kurs. Vad blir nästa grej?

Min tanke är ju att jag ska få en grupp som vill åt samma håll – att alla vill tävla. Jag tycker det är roligast att ha tävlingsinriktade kurser. Jag skulle vilja hålla en lång kurs som består av de fyra delar som boken också är uppbyggd kring: En grundkurs, en delmomentkurs, en momentkurs och sedan en kurs kring helhet och tävlingsträning. I

tävlingsträningskursen skulle jag även lägga in lite tävlingspsykologi. Jag har inte genomfört det upplägget än men detta är min vision!

Här kan du se lite av Jessicas egen träning med tollaren Silaz och Border collie valpen Champ.

Missa inte vår instruktörsdag med tema på boken ! Det finns ett fåtal lediga platser i Kungsör 16.8 10-15. Här kan du anmäla dig.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.