Coachingprogram

Jag blir mer och mer övertygat om vikten att hela tiden utvärdera träningen. Det behöver inte skrivas långa romaner utan räcker bra långt att bara anteckna några saker att komma ihåg till nästa tillfälle. Risken med att bara träna på är att man gör som man alltid gör och resultatet blir som det alltid blir. I längden blir det ofta en motivationssänkare. Normalt sett har jag många saker att träna på- så många att det faktiskt är svårt ibland att hålla reda på hur olika delar utvecklas eller i värsta fall inte utvecklas alls. Därför använder jag det här :Coachingprogram Det är ett bra sätt att med jämna mellanrum kolla hur olika delar och moment utvecklas men ochså ett riktigt bra verktyg för att tänka igenom vad som är viktigast att träna. Jag har ,som jag nog knappast är ensam om, rätt begränsat med tid för träning, och ju mindre tid för träning, desto viktigare att träna på rätt saker. Det gör jag utifrån priolistan som finns i dokumentet. Det som finns på priolistan tränar jag alltid extra på och har som mål att det ska vara synbara resultat vid nästa utvärdering. Det blir det förstås inte alltid- men då får jag fundera igenom om jag ska byta strategi eller bara träna vidare- eller kanske släppa den delen och kanske ge mig på någon mer lättförändrad del istället.

Ett coachingprogram funkar jättebra både att använda i en träningsgrupp eller individuellt. Fördelen med en grupp är att du alltid har andra att diskutera  med ,som med tiden lär känna dig och din hund. Den andra delen av coaching programmet- förarens träning är definitivt den del som gett mig mest- jag ska förklara det mera i nästa inlägg samtidigt som jag ska berätta hur man kan träna sig till skojigare träning. Under tiden bjuder jag på Signes priolista denna period:

  • Stadga
  • Mer koncentration i stadgan
  • Snabbare att spontant ta kontakt i starter
  • Helhetsträning i fritt följ
  • Träna på flera helt okända stället, 1 nytt varann vecka
  • Mer lek utan att det är träning

 

 

 

 
2F5Q9706

2 reaktioner på ”Coachingprogram”

  1. Nån form av träningsdagbok ger verkligen resultat. Utmaningen för mig är att hålla det på så enkel nivå som det går, annars blir det inte av.
    Det är jättemånga gånger som poletten har trillat ner för mig just när jag har skrivit ner vad som hände under träningen.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.